tirsdag den 10. november 2009

"Hvilket kamera skal jeg købe?"

I og med jeg er fotograf, får jeg ofte dette spørgsmål. Ellers lyder spørgsmålet "er det her kamera godt?". Mit grundlæggende og universale svar er altid "det ved jeg ikke..." Men det kan jeg jo ikke sige til vedkommende, for så mister jeg min troværdighed som en rigtig fotograf med styr på det hele. Så jeg fiser straks rundt på nettet og undersøger, mens jeg holder vedkommende hen med ligegyldig snak. Når jeg finder noget brugbart, klemmer jeg det ind i samtalen på en naturlig måde. Jeg sammenligner det ofte med at spørge en Ferrari-ejer, hvilken bil lillemor skal købe, eller hvordan man tænder for sin aircondition i sin Citroën C1. (Ja, jeg har lige sammenlignet mit kamera med en Ferrari)

Her er min hemmelighed:

  • dpreview.com - Anmeldelser af alverdens kameraer, spejlrefleks som kompakt.
  • Photozone.de - Anmeldelser af stort set alle objektiver til Nikon og Canon.
  • Google.dk - Indtast det du søger og tryk enter. Det virker for mig!

Nu må I endelig ikke se dette indlæg som et surt opstød. Jeg elsker at hjælpe, og jeg hjælper gerne folk der spørger mig. Jeg tager det som et kompliment, når folk spørger om hjælp, for jeg ser det som en anerkendelse af min viden inden for faget. Nu har jeg blot afsløret mine metoder.

God jagt.

1 kommentar:

  1. At læse dette indlæg er ligesom et deja vu.. Vi benytter vist samme metode når det spørgsmål kommer :)

    SvarSlet