lørdag den 14. november 2009

Plan til holdbilled

På mandag skal jeg for første gang forsøge mig med sportsbilleder i en hal. Derudover har jeg tilbudt at tage et holdbilled af håndboldholdet, der skal træne. Jeg er fast besluttet på at tage det fedeste holdbilled af et sportshold, der nogensinde er blevet taget, så jeg er gået igang med at tænke kreativt.

Min første idé var gels - transparente stykker plastikpapir i forskellige farver. Jeg fik anskaffet mig noget orange og noget blåt, og det har jeg nu klippet til og påsat velcro, så det kan sidde fast på mine strobes. Det ser således ud:


Dernæste har jeg lavet en plan over, hvordan jeg vil placere mine strobes for at skabe noget sejt lys. Jeg er kommet frem til to forskellige planer.


Plan 1
  • 1 x SB-600 med en orange gel på hver side af holdet, skudt gennem en paraply.
  • 1 x SB-600 uden gel liggende på gulvet lige foran kameraet.
  • 1 x SB-900 med en blå gel liggende på gulvet bag holdet, skudt op på væggen.

Dette burde give mig et blødt lys uden skygger på hele holdet, en lyslinje på gulvet hen mod holdet samt et blåligt skær eller en blå halo på væggen bag holdet. Hvidbalancen sættes til tungsten på mit D700 for at give de ønskede farver.
Grunden til jeg bruger så høj blænde (2.8-4.0) er at jeg vil adskille holdet fra omgivelserne rent fokusmæssigt. Jeg håber, jeg kan få alle på holdet skarpe - ellers må jeg blænde ned.



Plan 2
  • 1 x SB-600 med en orange gel på min venstre side af holdet, skudt gennem en paraply.
  • 1 x SB-600 med en orange gel (eller uden gel) bag holdet, skudt gennem en paraply.
  • 1 x SB-600 uden gel liggende på gulvet lige foran kameraet.
  • 1 x SB-900 med en blå gel liggende på gulvet bag holdet, skudt op på væggen.

Dette burde give mig et blødt lys fra venstre, highlights i spillernes hår/skuldre, en lyslinje på gulvet hen mod holdet samt et blåligt skær eller en blå halo på væggen bag holdet. Dette giver muligvis et problem med at lægge lys på spillerne helt ude til højre. I værste fald må jeg bede dem stille sig på en skrå linje, som ikke er vinkelret på kameravinklen. Desuden er der risiko for kraftige skygger i den ene side af deres ansigter. Dog giver denne lyslægning en mere dramatisk og spændende effekt end den første.



Jeg kommer højst sandsynligt til at afprøve begge lyslægninger, og I skal nok få begge versioner at se i form af færdigbehandlede billeder.

Wish me luck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar